Microsoft Dynamics CRM productwijzigingen verhullen onvoorstelbare prijsstijgingen

Door: Ernst van de Beek

De producten Dynamics CRM, zowel in de online versie als in de On-premise versie, zijn recentelijk vernieuwd. Alle producten dragen nu de naam Dynamics 365. De on-premise versie heet nu – hoe toepasselijk – Dynamics 365 on-premise, de online versie Dynamics 365 online. Maar dit is niet het enige dat is gewijzigd.

Vooral voor CRM online hebben de wijzigingen de licentiestructuur nog wat ondoorzichtiger gemaakt. Voorheen was CRM Online een bundel pakket, waarbij de functionaliteit werd bepaald door het niveau van de CAL. Deze CAL’s bestonden uit de smaken Essentials, Basic, Professional en Enterprise. De bundel is door Microsoft afgeschaft en vervangen door “apps”, waarbij componenten van CRM zoals Sales en Customer Service los afgenomen kunnen worden. “Chapeau Microsoft!” hoor ik u denken, “zo kan ik nog beter alleen betalen voor wat ik nodig heb. Ik geef mijn salesteam alleen de sales-app, en de service desk alleen het Customer Service deel, en spaar zodoende wat geld uit.” Niet bepaald. In het omzetten van de hele suite naar losse apps heeft Microsoft de kans schoon gezien ook wat aan de prijs te sleutelen.

De Essentials, een soort read-only licentie, is omgezet in een Team Members licentie, en is daarmee ook wat goedkoper geworden. Team Members kunnen in alle applicaties van CRM lezen, en dat kost nu ongeveer 10 dollar per maand per licentie, waar de Essentials licentie vroeger 15 dollar kostte.

Maar informatie lezen (read) kan alleen als er ook informatie is geschreven (write), zo weet ook Microsoft. Voor het wijzigen van content had je vroeger een Basic of een Professional licentie nodig. Waar een Basic licentie ongeveer 30 dollar per maand kostte, was je voor een Professional licentie 65 dollar per maand kwijt, voor edit rechten op de hele suite. In de nieuwe Apps is het onderscheid tussen Basic en Professional verdwenen. Ieder die content in CRM wil kunnen wijzigen heeft nu een Full User licentie nodig, a 95 dollar per applicatie. Een klein rekenvoorbeeld:

Tandpasta-fabriek Munt B.V. heeft 100 basic gebruikers (leden van het sales team) in CRM online. Hij betaalt hier 3.000 (100 x 30) dollar per maand voor, of 36.000 dollar per jaar. In het nieuwe model hebben al deze gebruikers de Sales app nodig, a 95 dollar per gebruiker per maand. Munt B.V. is nu ineens voor minder functionaliteit – geen editrechten voor Customer Service meer –  114.000 dollar  per jaar kwijt. Een prijsstijging van 316%!

De prijsverhoging wordt minder naar mate je meer functionaliteit afneemt. Wanneer een gebruiker in meer dan 1 app moet kunnen werken, kan voor die gebruiker een Plan worden afgenomen. Plan 1 kost tussen de 60 en de 115 dollar. Huh?

Dat zit zo: Microsoft heeft een nieuwe staffel geïntroduceerd voor de nieuwe bundel waarbij het afnamevolume gaat meewegen in de prijs van de licentie. Bedrijven die voor meer dan 1000 gebruikers edit rechten in CRM afnemen, krijgen de hoogste  korting. Bedrijven die tussen de 500 en 999 licenties afnemen iets minder korting. Staffel 3 is tussen de 250 en 499, daarna tussen de 100 en 249. Onder de 100 betaal je de hoofdprijs. Voor Munt B.V. betekent dit, dat zelfs als ze op magische wijze 900 extra werknemers op sales aannemen en voorzien van CRM Online plan 1, de kosten (60 dollar per licentie per maand) ten opzichte van de oude Basic licentie verdubbelen. Zie dat maar eens in je begroting in te passen.




« Terug naar het overzicht